2017. január 21., szombat
01
02
03
09
05
06
07
04
08
12_2
13
14
10
11-2
Diana Krall és Harry Connick Jr. karácsonyi lemeze:
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu
2013. december 23. hétfő, 09:11

krall

Az easy listening egy külön kategória a szigetországi lemezboltokban. Így jelölik azokat a lemezeket, amelyekre otthon leginkább az „örökzöld" jelző lenne helyénvaló.
Ugyanakkor ez egy elég tág gyűjtőfogalom, ugyanis belefér minden, ami könnyen emészthető (innen az angol elnevezés). A „Crooners and Divas", tehát Frank Sinarta, Dean Martin, Ella Fitzgerald, Peggy Lee,stb. éppúgy ide tartozik, mint Edith Piaf, Tom Jones, vagy a Pink Martini és a Paris Combo a maiak közül.


Én a karácsonyi lemezek közül két olyan dzsessz-zenész lemezét gyúrtam eggyé, akikben több hasonlóságot véltem felfedezni, mint pl. azt, hogy mindketten nagyszerű zongoristák és énekesek is egyben. Mindketten nagyon sikeresek, amit épp annak köszönhetnek, hogy szélesebb réteghez jutnak el a stílusuk révén, melyre rá lehet fogni, hogy könnyen emészthető, de , hogy olcsó lenne, azt kétlem. Mindketten a 40-es éveikben járnak és úgy tűnik „dicsőségük" nem csak egynapos!

harry connick jr. 1

Karácsonyi albumukat pedig pár év eltéréssel jelentették meg.


Halljuk tehát felváltva a hölgyet, a kanadai Diana Krall-t és az urat, a New Orleans-i ifjabb Harry Connick-ot, amint karácsonyi dalokat énekelnek-zongoráznak:

Cím / Előadó Lejátszás Nagyság Hossz
Karácsonyi dalok (Christmas songs)
Diana Krall & Harry Connick Jr.

33.3 MB 38:07 min

 
A "Magyar Gershwin"- Fényes Szabolcs
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu
2011. február 20. vasárnap, 03:03

altÚgy látszik a „komoly könnyűzenében” Gershwin az etalon. Már csak azért is, mert különböző nemzetek leghíresebb slágergyárosaikat ezzel a melléknévvel illettik, amely minden esetben igencsak megtisztelő címnek bizonyul. Így ismert például „Kubai Gershwin”- ként Ernesto Lecuona, vagy „Brazil Gershwin”- ként Tom Jobim, akit már bemutattam a múlt hónapban.

Nekünk, magyaroknak is megvan a saját Gershwinünk, mégpedig Fényes Szabolcs személyében, aki ha a háború után külföldön alkot, minden bizonnyal az előzőekben felsorolt kollégáival egyenértékű karriert futott volna be. A világhírnév egyszer nagyon közel állt hozzá így is, ugyanis a korszak legnagyobb énekese, Mario Lanza rajongott a dalaiért, és már ki is válogatott egy albumra-valót, hogy felénekelje azokat, de váratlan halála sajnos közbeszólt.

Fényes Szabolcs így „csak” a miénk lett-maradt. Negyed századdal a halála után sem múlik el hét, hogy dalai ne szerepelnének a rádióban, televízióban vagy a színpadon.

Ma egy 1981- es albumról hallhatjuk legnagyobb slágereit. A mintegy 700 bejegyzett dalából majdnem húszat, utolsóként magától a szerzőtől, aki az „Ugye, hogy nem felejtesz el” c. dalával zárja a lemezt, melyet természetesen saját maga hangszerelt és amelyen a legnagyobb magyar táncdalénekesek közreműködnek, úgy mint pl. az első, (kiemelt) címadó dalban a Vámosi-Záray házaspár, vagy Máté Péter, Cserháti Zsuzsa, Kalmár Magda és megannyi nagyszerű színművészünk.

Mi csak annyit ígérhetünk, hogy nem feledjük Fényes Szabolcsot és gyönyörű dalait, melyek sorai azóta már a köznyelvbe épültek, és nem feledjük az előadókat sem, akikhez foghatóakra azóta is várunk...

m

Cím / Előadó Lejátszás Nagyság Hossz
Csak egy kis emlék
Vámosi János és Záray Márta

1.5 MB 2:15 min
Csak egy kis emlék
Fényes Szabolcs

28.5 MB 41:27 min

m

 

 

 
Sinatra - Jobim Sessions
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu
2011. január 27. csütörtök, 02:48
A Jobim-hét alkalmából ebben a szekcióban az 1979-ben - csak Brazíliában - kiadott Sinatra-Jobim Sessions c. dupla-albumot mutatom be, mely egybegyűjtötte a két művész '67-ben ill. '69-ben közösen felvett dalait. CD-én csak 2010-ben jelentek meg együtt e dalok az újrakevert, gyűjteményes Sinatra kollekcióban.

Az album három részből áll :

Az első album, mely címében csak a két előadó teljes nevét tünteti fel, azóta legendás felvételnek számít, akárcsak a négy évvel előtte megjelent "Getz/Gilberto" lemez. Az album három főszereplője : Jobim, aki gitáron közreműködik ill. vokálozik , a hangszerelést és a karmesteri pálcát Claus Ogerman vette kézbe és természetesen Frank Sinatra, akiről S.T.Erlewine, kritikájában egyenesen azt írja, hogy " ...előtte még sosem énekelt ilyen visszafogottan, sorról-sorra óvatosan, bemutatva énektudásának olyan technikáját és hangjának olyan árnyalatait, melyet addig még nem hallhattunk. Az album nem tárja fel azonnal titkait, csak jó pár lejátszás után kezd el lassan működni és az ember bőre alá szivárogni; ráébresztve hallgatóit , hogy miért is ez a '60-as évek egyik legtöbbször díjazott lemeze a szakmabéliek által." Megjegyzem, ezt a lemezt is mindössze három nap alatt játszották fel (1967 jan.30 - febr.1.)

Két évre rá, 1969-ben a két zenész újabb tíz dal vett fel, de e lemez kiadásától - ismeretlen okokból - a Reprise kiadó elállt, viszont hét dal az 1971-ben megjelenő "Sinatra & Company" c. album A-oldalára került.  A hangszerelést ezúttal Eumir Deodato jegyezte és célja valamivel pop-orientáltabb hangzás elérése volt. Ez albumról lemaradt három dal, a Bonita, a Sabiá és a Desafinado évekig a gyűjtők álma volt, itt-ott bukkantak csak fel külön-külön. Ezeket hallhatjuk a harmadik részben.

Végül pedig a Frank Sinatra második duett-lemezén szereplő Fly Me to the Moon c. dalt hallgathatjuk meg, melyet 1994-ben énekeltek el együtt a régi szép idők emlékére. Sajnos még ebben az évben elhunyt Tom Jobim és Frank Sinatra is csak négy évvel élte Őt túl. Az Ő emélkük előtt tisztelgek az  itt egybegyűjtött felvételekkel : 

Cím / Előadó Lejátszás Nagyság Hossz
Reprise Records 1967
Frank Sinatra & Tom Jobim

36.1 MB 28:24 min
Sinatra & Company
Frank Sinatra & Tom Jobim

25.3 MB 19:03 min
from "Sinatra-Jobim Sessions"
Frank Sinatra & Tom Jobim

12.8 MB 10:16 min
fly me to the moon with Carlos Jobim
Frank Sinatra & Tom Jobim

4.4 MB 3:06 min


 
Have a Pink Martini!
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu
2012. január 09. hétfő, 16:09



altE hetekben kezdte meg nyugat-európai turnéját a Pink Martini és ezzel egyidejűleg megjelentette első, retrospektív vagyis az elmúlt 15 évre visszapillantó válogatáslemezét is. 

Mind a ma esti dublini koncert, mind pedig az új lemez nagyszerű apropó egy műsorhoz, melyben végre bemutathatom egyik legkedvesebb zenekaromat.

Ígérem, a koncert után egy bővebb beszámolóval jelentkezem majd. Addig is  szóljon egy kis ízelítő a  12 tagú portlandi zenekartól, melyet két harvardi diák, a zongorista Thomas Lauderdale és az énekesnő China Forbes szerzőpáros alapított még a ´90- es évek derekán, hogy a lehető leghitelesebben tolmácsolják a ´30- as évektől számított kubai tánczenét, a japán film noir, a brazil utcazenekarok és a hollywoodi musical- ek zenei világát, melynek hatása saját szerzeményeikre is oly jellemző, íme:

Cím / Előadó Lejátszás Nagyság Hossz
Have a Pink Martini !
Pink Martini

71.3 MB 51:56 min

m

 

 

 
Örökzöldek latinba és dzsesszbe mártva
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu
2011. január 17. hétfő, 16:34


latin jazz1

 
 
A következő zenei összeállításomat Bradányi Ivánnak ajánlom,
ugyanis sok dalt ezek közül  az ő műsoraiban hallottam először.
Kérem, fogadják szeretettel Önök is:


m 
Cím / Előadó Lejátszás Nagyság Hossz
Örökzöldek latin-jazz-be mártva
Különbözö elöadók

39.3 MB 28:35 min

 (1.)  Tico, Tico- így, ahogy írjuk. Mert most -első dalként- franciául szól. Eredetiben - brazil dalról lévén szó - "csiku, csiku"- nak kéne ejteni, ami nem más, mint egy madárnak a neve. Ezt egy brazil munkatársamtól tudom, tehát teljesen hiteles! Egyébként Paquito D'Rivera azonos című lemezének borítóján látható is. Az ott hallható instrumentális verzió az egyik kedvencem, a másik ez a dal: egy quiebecki énekeső, Isabelle Boulay előadásában, aki épp egy TV-sorozatban kölcsönözte a '40- es, '50- es évek híres francia énekesnőjének, Alys Robi-nak az énekhangját. Itt is e régi felvételnek egy hiteles feldolgozását hallhatjuk a fentebb említett kanadai énekesnőtől.

 (2.)  Ezt egy másik világsláger követi, a Cherry Pink and Apple Blossom White- magyarul csak Cseresznyevirág, amely eredetileg egy francia sanzon, zeneszerzője pedig nem más, mint Marcel Louiguy, Edith Piaf egyik barátja. A dalt Franciaországban közös barátjuk, Yves Montand énekelte, még a harmincas években. Világslágert 1955-ben a kubai mambókirály Perez Prado "csinált" belőle, méghozzá olyat, hogy minden addigi rekordot túlszárnyalt vele: 9 hétig vezette az amerikai slágerlistát! Hallatlan népszerüségét elsősorban a zenekar "jamaikai trombitása" által a dal elején felhangzó "hajlított" szólójának köszönheti, amelyet ez esetben a kanadai Pat Boone próbál meg énekhanggal utánozni- nagyon ügyesen!

 (3.)  Ismét egy hölgy: Eydie Gorme, szül.: Edith Gormezano. A New York-i énekesnő, aki a '60- as évek derekáig mindent elért, amit lehetett a szakmában, ám ekkor úgy tűnt a beat-hullám véget vet sikereinek. Ő viszont életre hívta kísérőzenekarát, a Trios Los Panchos- t és sorra játszották fel spanyol nyelvű albumaikat, melyekkel óriási sikerük volt, mitöbb túlélték az ún. "brit inváziót"! Itt Bobby Capo szerzeményét, a Piel Canela c. dalt éneklik.

 (4.)  A lounge-stílus egyik előfutára, a mexikói Juan Garcia Esquivel és zenekara, ill. a nagyszerű Randy Van Horne Singers '58- as elűadásában hallhatjuk az El negro zumbon- t. Bár eredetiben a szöveg szinte semmiről sem szól - egyszerű táncba hívó dal - de azért "valami van benne", mert számomra ez a dallam megunhatatlan!  

(5.)  Aztán a híres Csokoládé-dal, amelyet Magyarországon először Ákos Stefi énekelt. Itt pedig nem más, mint a jazz koronázatlan királynője, Ella Fitzgerald - egy olyan albumról, amelyen az énekesnő '56-, '57-es kislemezeit gyűjtötték egybe. A háttérben Russell Garcia zenekara kísér. És innentől fogva híres énekesek híres zenekarokkal következnek: 

(6.)  Miguelito Valdés, kubai énekes, aki 1940- ben New York-ba költözött és csatlakozott Xavier Cugat zenekarához, ahol az addig is híres énekes abszolút reflektorfénybe került  és '42- től már szólópályára lépett. Mindez akkor, amikor még a zenekaroké volt a főszerep! Ők voltak ugyanis a "húzónevek". Ez csak később változott meg. Itt a New York- i "latin dobok királya" Tito Puente és zenekara kíséri. 

(7.) Ismét New York, bár egy kis késéssel, a dal ugyanis Európából jön át. Kétszer is megpróbál befutni, de csak a szerző halála (és egy második fordítás) után sikerül. Azóta viszont állócsillag a jazz égboltján. Ez a híres Bicskamaxi-dal, a Mack the Knife, melyet az '50-es években már sikerrel énekelt a zeneszerzö, Kurt Weill özvegye, Lotte Lenya. A számtalan feldolgozás közül most George Clooney nénikéje, a híres jazz énekesnö, Rosemary Clooney verzióját választottam, ugyanis mambo-ban ezt nem hallottam rajta kívül senki mástól. És ha mambo, akkor természetesen Perez Prado és zenekara kísér. 

 (8.)  A köv. dalnál őszintén megvallom, nem tudom, hogy ki kísér, de tán nem is olyan lényeges, mert aki énekel nem más, mit Louis Armstrong, akinek először engedték meg, hogy a zenekar elé lépjen és szólózzon, ezzel pedig megváltoztassa a jazz világát. Itt egy dél-afrikai slágert, a Skokiaan-t, magyarul Mesebeli Afrika c. dalt adja elő. Máig nem tudom eldönteni, hogy jobban trombitál- e , mint énekel vagy fordítva. Azt hiszem mindkettő!

 (9.)  Armstrong másik nagy "száma" a szkettelés volt. Ezt mutatja most be Sarah Vaughan, akit Count Basie és zenekara kísér. Midőn az akkor már világhírü énekesnő felkérte - telefonon! - az addig még nem "befutott" zenekarvezetőt az elsö közös munkára, az nem hitt a füleinek, és mert  tréfának vélte, arra kérte  Sarah Vaughan- t, hogy ha tényleg Ő van a vonal másik végén, akkor produkáljon egy 4-oktávos "futamot" 10 másodpercben. Sikerült. Mint, ahogy ebben a dalban is! A Perdido után

 (10.)  egy másik latin sláger zárja a sort, a Papa Loves Mambo, mely  az amerikai-olasz slágerek közé tartozik, de most nem Perry Como vagy más híres olasz származású énekestől, hanem Nat "King" Cole és triója előadásában hallhatjuk.

 Remélem, nem csak a papa és a mama szereti a mambót és a régi slágereket, hanem mindnyájuknak tetszett ez a kis összeállítás, ami annak is tanúbizonysága, hogy régen is tudtak énekelni és hogy ez a mostani "latin-hullám" bizony nem az első a zene történetében. És minden bizonnyal nem is az utolsó !!!

 
Caterina Valente és Silvio Francesco
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu
2011. január 10. hétfő, 04:33
caterina1

Január 14-én ünnepli 80. születésnapját Caterina Valente, aki az egyik legragyogóbb csillaga volt az '50-es, '60-as évek könnyűzenei világának.

Én Őt egyik példaképem, Bradányi Iván révén ismerem, ki mondhatni rajongója az énekesnőnek. A nagyszerű Sztárok és történetek c. műsorában - mely a Katolikus Rádióban hetente hallható – szinte minden adásban szerepel. A hazai rádiózás és könnyűzenei élet nagy doayen-je, ki maga is túl van már a 8. X-en épp azt az időszakot töltötte Nyugat-Európában, mely a könnyűzene legjobb éveinek számít: 1956-1972-ig. Ekkor tért haza megannyi élménnyel és természetesen rengeteg lemezzel felpakolva. Anno élőben látta Piaf-ot és a többi sztárt, így ma Ő tekinthető a téma legavatottabb szakértőjének.

Caterina Valente-t illetően sosem felejti el megemlíteni, hogy kedvencei a testvérével, Silvio Francesco-val közösen készített albumai , melyek közül most a másodikat , az 1959-es Arriba ! c. lemezt mutatom be Önöknek.

Csupán két gitár és két hang, de megannyi ötlet, humor és szín hallható ezen a lemezen !

Valami volt az '50-es évek slágereiben, filmjeiben, amit Gonda István és Illés Csilla is próbált megfogalmazni a Szépség szimfóniája c. könyvében, melynek egyik „arca” Audrey Hepburn, a sokoldalú, gyönyörű színésznő, kivel mind küllemben, mind pedig tehetségben rokon Caterina Valente. Mindketten olyan optimizmust sugároztak, melynek fénye még ma sem halványult el.

 Caterina 12 nyelven énekelt, gitározott (de még hogyan!), szteppelt, táncolt és természetesen a filmvásznon is csillogott, ahogy az abban az időben természetes volt. Nőies bája, eleganciája megjelent mindenütt, a dalokban éppúgy, mint a filmvásznon.

A köv. lemezt elejétől-végéig kínálom, lehetőséget nyújtva arra, hogy az ember kissé elmerüljön abban a „másik” világban. Milyen is lehetett az , amikor valaki 1959-ben vásárolt egy hanglemezt és azt végihallgatta.

Caterina Valente albumának esetében milliók tették ezt világszerte. Ebben az évben már Grammy-díjra is jelölték és pályájának csúcsán állt.

Születésnapján mi egyebet kívánhatnánk, minthogy Arriba el Caterina ! - Éljen Caterina Valente !

Cím / Előadó Lejátszás Nagyság Hossz
Aquellos Ojos Verdes
Caterina Valente and Silvio Francesco

6.9 MB 3:01 min
¡Arriba!
Caterina Valente and Silvio Francesco

83.5 MB 36:30 min
Noche De Ronda
Caterina Valente and Silvio Francesco

7.2 MB 3:09 min

 
Tabasco szósz Rosemary Clooney és Perez Prado módra
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu
2010. december 31. péntek, 17:55

pradoAvagy végy egy temperamentumos, vérbő énekesnőt, aki épp oly jól érzi magát a jazz világában, mint a latin zenében és adj hozzá egy big band-et kíséretként, kinek vezetője a kor leghíresebbje: Perez Prado. A többit bízd nyugodtan rájuk! A végeredmény garantált, akárcsak a híres szósz esetében.

Az albumot 1959 nyarán játszották fel röpke két hét alatt. Ekkor a két zenész már világsztár volt, méghozzá olyan, akik ebben az időben épp a rock and rollal, később pedig a beatzenével is sikeresen vették fel a versenyt. Perez Prado már maga mögött tudhatta minden idők legnagyobb instrumentális slágerét a „Cseresznyevirágot”, melyet a múlt héten mutattam be a fra. Sanzon-sorozat első dalaként, akkor André Claveau tolmácsolásában. Ennek, az eredetileg francia dalnak a feldolgozásával 10 héten át vezette az amerikai slágerlistát a kubai zenész, megdöntve minden addigi rekordot.

Az énekesnő pedig ezidőtájt az USA-ban legalább akkora sztárnak számított , mint unokaöccse, George Clooney manapság.

Ez az album pedig ékes bizonyítéka annak, hogy mennyire jól illettek egymáshoz.

A hallgatni-való elkészült a recept alapján, ízelítőül Kurt Weill híres „Bicskamaxi”-ja, melynek több változatát is hallhatjuk majd a 1001 dal...-ban.

Nem maradt más hátra, mint a tálalás:

Cím / Előadó Lejátszás Nagyság Hossz
Mack The Knife
Rosemary Clooney and Perez Prado

2.9 MB 2:01 min
Rosemary Clooney sings The Perez Prado Orchestra Plays
Rosemary Clooney (kíséri Perez Prado és zenekara)

25.4 MB 18:22 min